Page personnelle Laurence Viennot

 

Professeur émérite, 28e section, Université Paris Diderot



 

Principales thématiques de recherche

  1. Raisonnement et dispositifs d’apprentissage en physique
  2. Vulgarisation et cohérence conceptuelle
  3. Structuration conceptuelle et attitude critique

Publications et communications

 

Livres

  • Viennot L. 2014. Thinking in physics The pleasure of reasoning and understanding Dordrecht: Springer/Grenoble Sciences.
  • Viennot L. 2011. En physique, pour comprendre . Collection Grenoble Sciences. Paris : EDP Sciences.
  • Viennot L (Ed.) 2008. Didactique, épistémologie et histoire des sciences – Penser l’enseignement. Collection Sciences, histoire et société, Paris : PUF.
  •  Viennot L. & Debru C. (Eds.) 2003. Enquête sur le concept de causalité. Paris: PUF.
  • Viennot L. 2003. Teaching physics. With the collaboration of U. Besson, F. Chauvet, P. Colin, C. Hirn-Chaine, W. Kaminski, S. Rainson. Trad. M. Greenwood & A. Moisy. Dordrecht: Kluwer Ac. Pub.
  • Viennot L. 2002. Enseigner la Physique. Avec la collaboration de U. Besson, F. Chauvet, P. Colin, C. Hirn-Chaine, W. Kaminski, S. Rainson. Bruxelles: De Boeck. 
  • Viennot L. 2002. Razonar en fisica. La contribucion del sentido comun. Trad: M.J. Pozo Municio. Madrid: Ant Machado libros (Visor Distribuciones).
  •  Viennot L. 2001. Reasoning in Physics   The part of common sense. Dordrecht: Kluwer Ac. Pub., Trad. A. Moisy.
  •   Viennot L. 1996. Raisonner en physique: la part du sens commun. Avec la contribution de A. Benséghir, H. Caldas, F.Chauvet, J.L. Closset, W. Kaminski, L. Maurines, J. Menigaux, S. Rainson, S. Rozier, E. Saltiel, Bruxelles: De Boeck.
  •  Viennot L. 1979. Le raisonnement spontané en dynamique élémentaire. Paris : Hermann

Publications dans des revues internationales à comité de lecture (ACL)

  • Viennot, L. 2017. A book that has stayed with me: Laurence Viennot, Explaining science. Physics Education 52 (1) 016001
  • Viennot, L. 2016. On the persistence of rituals, Physics Education 51 (3) 030104 DOI
  • Viennot,L. & Décamp, N. 2016. Conceptual and critical development in student teachers: first steps towards an integrated comprehension of osmosis. International Journal of Science Education, 38 (14), 2197-2219 DOI
  • Viennot, L., & Décamp, N. 2016. Co-development of conceptual understanding and critical attitude: toward a systemic analysis of the survival blanket. European Journal of Physics, 37(1) 015702.

    doi:10.1088/0143-0807/37/1/015702

  • Décamp N. & Viennot L. 2015. Co-development of conceptual understanding and critical attitude,  Analysing texts on radio-carbon dating, International Journal of Science Education, 37, 2038-2063 http://doi.org:10.1080/09500693.2015.1061720.

     


  • Viennot L. & de Hosson, C. 2015. From a Subtractive to Multiplicative Approach, A Concept-driven Interactive Pathway on the Selective Absorption of Light, International Journal of Science Education, 37:1, 1-30. 
  • Viennot L. 2013.  Les promesses de l’Enseignement Intégré de Science et Technologie (EIST): de la fausse monnaie? Spirale n° 52, 51-68.
  • Viennot L. & de Hosson, C. 2012. Beyond a dichotomic approach, the case of colour phenomena. International Journal of Science Education, 34:9, 1315-1336.

    doiI:10.1080/09500693.2012.679034

  • Viennot L. 2011. L’explication écho : forme privilégiée du rapprochement entre vulgarisation et enseignement, Spirale n° 48, 85-101.
  •  Feller, I., Colin, P. & Viennot, L. 2009. Critical analysis of popularisation documents in the physics classroom. An action-research in grade 10. Problems of education in the 21st century. 17(17): 72-96.
  • Mathé S. & Viennot L. 2009. Stressing the coherence of physics: Students journalists' and science mediators' reactions, Problems of education in the 21st century. 11 (11), pp. 104-128.
  • Viennot L. 2008. Teaching physics: research-based suggestions and teachers’ reactions, toward a better interaction? Lat. Am. J. Phys. Educ. Vol. 2, No. 1, 21-28
  • Bradamante F. & Viennot L. 2007. “Mapping gravitational and magnetic fields with children 9-11:relevancy, difficulties and prospects” International Journal of Science Education, 29:3, 349 – 372.
  • Viennot L. & Kaminski W. 2006, Can we evaluate the impact of a critical detail ? The role of a type of diagram in understanding optical imaging, International Journal of Science Education, 28 (15), 1867-1895.
  • Viennot L. 2006. Modélisation dimensionnellement réductrice et traitement “particulaire” dans l’enseignement de la physique, Didaskalia, 28, 9-32.
  • Viennot L. 2006. Teaching rituals and students' intellectual satisfaction, Phys. Educ. 41 pp. 400-408.
  • Viennot L., Chauvet F., Colin P. & Rebmann G. 2004. Designing Strategies and Tools for Teacher Training, the Role of Critical Details. Examples in Optics. Science Education, 89 (1), 13-27.
  • Besson U. & Viennot L. 2004. Using models at mesoscopic scale in teaching physics: two experimental interventions on solid friction and fluid statics, International Journal of Science Education, 26 (9), 1083-1110.
  • Viennot L. & Leroy J.L. 2004. Doppler and Römer: what do they have in common? Physics Education, vol. 39, issue 3, 273 – 280.
  • Colin P., Chauvet F & Viennot L. 2002. Reading images in optics: students’ difficulties, and teachers’ views. International Journal of Science Education.24 (3), 313-332 ;
  • Colin P. & Viennot L. 2001. Using two models in optics: Students’ difficulties and suggestions for teaching, Physics Education Research, American Journal of Physics Sup. 69 (7) S36-S44.
  • Couchouron M. & Viennot L. 2000. Les intentions manifestées dans les nouveaux programmes d’électricité de quatrième: mise en oeuvre d’un outil pour en évaluer l’impact sur les acquis des élèves. Didaskalia n°16, 57-80.
  • Colin P. & Viennot L. 2000. Les difficultés des étudiants post-bac pour une conceptualisation cohérente de la diffraction et de l’imagerie optique, Didaskalia, 17, 29-54.
  • Hirn C. & Viennot L. 2000. Transformation of didactic intentions by teachers: the case of geometrical optics in grade 8 in France, International Journal of Science Education, 22, 4, 357-384.
  • Viennot & Rainson S. 1999. Design and evaluation of a research-based teaching sequence: The superposition of electrics fields. International journal of Science Education , Special issue: Conceptual Development in Science Education (continued), 21 (1), 1-16.
  • Roulet B. & Viennot L. 1998. Rotating rigid rods or incompressible fluids: how to determine the stress? American Journal of Physics, 66, (1), 75-79.
  • Rainson S. & Viennot L. 1998. Charges et champs électriques: difficultés et éléments de stratégies pédagogiques en Mathématiques Spéciales Technologiques. Didaskalia n°12, 31-59.
  • Viennot L. & Chauvet F. 1997. Two dimensions to characterize research based teaching strategies: examples in elementary optics. International Journal of Science Education, 19 (10), 1159-1168.
  • Viennot L. 1997. Former en didactique, former sur le contenu? Principes d'élaboration et éléments d'évaluation d'une formation en didactique de la physique en deuxième année d' IUFM. Didaskalia 10, 75-96.
  • Couchouron M., Viennot L. & Courdille J.M. 1996. Les habitudes des enseignants et les intentions didactiques des nouveaux programmes d'électricité en classe de quatrième. Didaskalia  8, 81-96.
  • Rebmann G. & Viennot L. 1994, Teaching algebraic coding: stakes, difficulties, suggestions, American Journal of Physics  62 (80), 723-727.
  • Viennot L. 1994, Recherche en didactique et nouveaux programmes: convergences, Didaskalia  (partie "innovation") 3, 119-128
  • Rainson S., Transtromer G. & Viennot L. 1994, Students' understanding of superposition of electric fields, American Journal of Physics, 62 (11), 1026, 1032.
  • Viennot L. 1993, Temps et causalité dans les raisonnements communs en physique, Didaskalia, 1, 13-27.
  • Viennot. L. &  Rainson, S., 1992, Students' reasoning about the superposition of electric fields, International Journal of Science Education, 14 (4), 475-487.
  • Rozier S., Viennot L. 1991, Students' reasoning in thermodynamics, International Journal of Science Education, 13 (2), 159-170.
  • Viennot L., Kaminski W. 1991. Participation des maîtres aux modes de raisonnement des élèves, Ensenanza de las Ciencias, 9 (1), 3-9.
  • Artigue M., Menigaux J. & Viennot L. 1990. Some aspects of students' conceptions and difficulties about differentials. European Journal of Physics, 11, 262-267.
  • Viennot, L. 1989. La didactica en la ensenanza superior, para que? Ensenanza de las Ciencias, 7 (1), 3-13.
  • Viennot L. 1985. How to analyse students reasoning in science? A pragmatic view on theoretical problems. European Journal of Physics Education, 7 (2), 151-162.
  • Saltiel E., Viennot L. 1985. Que aprendemos de las semejansas entre las ideas historicas y el razonamiento de los estudiantes? Ensenanza de las Ciencias, n°3 (2), 137-144.
  • Closset J.L., Fauconnet S., Saltiel E., Viennot L., 1982. Research in education at the university of Paris 7, European Journal of Science Education, 4 (1), 11-114.
  • Viennot L., 1982. L'implicite en physique: les étudiants et les constantes, European Journal of Physics, 3, 174-180.
  • Viennot L., 1981. Common practice in elementary algebra, European Journal of Science Education, 3 (2), 183-194.
  • Viennot L., 1979. Spontaneous reasoning in elementary dynamics, European Journal of Science Education, 2, 206-221.

Conférences invitées récentes dans des colloques ou des séminaires internationaux (INV)

  •  Viennot, L. 2016. Critical reasoning as a component of teacher formation, invited address, HOPE meeting, 7th- 9th September 2016, Constanta. 
  • Viennot, L. 2016. conceptual development and critiqual attitude in physics education A path way in search for coherence, invited address, World Conference on Physics Education 2, 11th-16th July 2016, Sao Paolo.
  •  Viennot, L. 2015. Spotlighting a content for teaching: research examples at university level, invited address, L’esperienza del PLS: guardando oltre – 11th-12th maggio 2015 –Rome.
  • Viennot, L. 2015. Co-development of conceptual structuring and critical faculty in physics education, invited address,. Congrès de la Société italienne de physique (SIF), Université La Sapienza, Rome.
  •  Viennot, L.  & Decamp, N. 2015. Codevelopment of conceptual understanding and critical attitude: Toward a systemic analysis of the conceptual blanket, invited symposium GIREP, ESERA, Helsinki.
  •  Viennot L 2014. Codevelopment of conceptual understanding and critical attitude: an essential condition for physics learning, invited address. Frontiers of fundamental physics FFP14, Marseille July 2014. PoS(FFP14)011
  • Viennot, L. 2014. Thinking the content for physics education research and practice, invited address, Teaching/Learning Physics. Integrating Research into Practice, GIREP, Palermo.
  • Viennot, L. 2014. Conciliating conceptual reduction and consistency The case of radiocarbon dating (Pesquisas em ensino do processo de dataçao de carbon 14), invited address, 54m Congresso Brasiliero de Quemica, Natal
  • Viennot, L. 2013. Conceptual reduction and (in)consistency. Experts' trends and students' reactions, Foundations and Fronteers in Physics Education Research (Bangor USA), 17-21 June 2013. 
  • Viennot, L. & Mueller, A., 2013. Colour phenomena and selective absorption: the role of thickness of absorbing medium, invited workshop, ESERA, Nicosie (August 2013).

Autres communications récentes en conférence internationale

  • Bagno, E.,  Décamp, N., Eylon, B., Hernandez, M. I., Lehavi, Y., Linder, A., Linder, C., Lusic, O., Michelini, M., Pintó, R.,  Pospiech, G., Simarro,  C., Stefanel, A. & Viennot, L. 2016. Content focused research on student and teacher learning carried out in optics in GIREP. In J. Lavonen, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto & K. Hahl (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future, Part 19 (co-ed. J. Dillon & R. V. Olsen), (pp. 2891-2902). Helsinki, Finland: University of Helsinki. ISBN 978-951-51-1541-6.
  • Viennot L. & Decamp, N. 2015. Codevelopment of conceptual understanding and critical attitude: Toward a systemic analysis of the conceptual blanket, invited symposium*, ESERA, Helsinki.
  • Decamp N. & Viennot L. 2014. Prospective physics teachers’ understanding of radio carbon dating: a teaching experiment, Oral presentation. Teaching/Learning Physics. Integrating Research into Practice, GIREP, Palermo
  • Viennot, L. 2014. From a subtractive to a multiplicative approach, two concept-driven interactive pathways on the selective absorption of light, oral presentation. Frontiers of fundamental physics FFP14, Marseille July 2014. PoS(FFP14)243
  • Viennot L. & de Hosson C. 2011. Beyond a dichotomic approach to concepts: the case of colour phenomena, 9th ESERA conference, 5 sept. – 9 sept. 2011. Lyon: France.

Chapitres d’ouvrage.

  • Viennot, L. 2015.Thinking the content for physics education research and practice, in Fazio C. & Sperandeo-Mineo R.M. (Eds.) Teaching/Learning Physics. Integrating Research into Practice, Proceedings of the GIREP/MPTL 2014, Università degli Studi di Palermo, ISBN 978-88-907460-7-9, pp. 61-79  - http://www1.unipa.it/girep2014/proceedings/GIREP-MPTL%202014%20Conference%20Proceedings.pdf
  • Viennot L. 2014. The many challenges of Inquiry Based Science Education: Toward multiple learning benefits? In W. Kaminski and M. Michelini (eds): Teaching and learning physics today: Challenges? Benefits? (GIREP 2010), Udine: Stampa, 45-62.
  • Viennot L. 2010. Comment on “History of Physics as a Tool for Teaching” by I. Galili, In M. Vicentini and E. Sassi (Eds.): Physics Education: recent developments in the interaction between research and teaching, New Delhi: Angus and Grapher Publishers. pp. 167-169. (http://web.phys.ksu.edu/icpe/Publications/index.html)
  • Viennot L. 2010. Learning and conceptual understanding: Beyond simplistic ideas, what have we learned? In M. Vicentini and E. Sassi (Eds.): Physics Education: recent developments in the interaction between research and teaching, New Delhi Gautam Ramchandali for Angus & Grapher Publishers, C-503 Kaveri Apartments, Alaknanda, New Delhi 110019, pp. 75-98 http://web.phys.ksu.edu/icpe/Publications/index.html

  • Viennot L. 2010. Physics education research and inquiry-based teaching : a question of didactical consistency, In K. Kortland (ed.): Designing Theory-Based Teaching-Learning Sequences for Science Education.  Utrecht: Cdβ press, 37-54.

  • Viennot L. 2010. Relations mathématiques-physique et parcellisation des acquis conceptuels. In A. Robert et J. Pichaud (Eds.) Hommage à André Revuz. Paris : Publications du LDAR-Université Paris Diderot, 75-93.
  • Viennot L. 2010. Physics by inquiry: beyond rituals and echo-explanations, In L. Menabue and G. Santoro (Eds.) New Trends in Science and Technology Education, Selected papers, , Bologna: CLUEB. Vol. 1, 240-256.
  • Viennot L. 2009. Prise de décisions dans l’enseignement des sciences physiques : non séparabilité du contenu et de la méthode. In C. de Hosson et A. Robert, Intelligence des contenus et méthodes d’enseignement, Paris : Université Denis Diderot, 57-71.
  • Viennot L. 2009. Comment on History of Physics as a Tool for Teaching” by I. Galili Recent developments in the interaction between research and teaching, In M. Vicentini and E. Sassi (Eds.): International Commission of Physics Education http://iupap-icpe.org/
  • Viennot L. 2009. Learning and conceptual understanding: Beyond simplistic ideas, what have we learned? In M. Vicentini and E. Sassi (Eds.): International Commission of Physics Education http://iupap-icpe.org/
  • Besson U. & Viennot L. 2008. Modèles à l’échelle mésoscopique dans l’enseignement de la physique. Exemples du frottement solide et de la pression dans les fluides. In L. Viennot (Ed.) Didactique, épistémologie et histoire des sciences – Penser l’enseignement. Collection Sciences, histoire et société, Paris : PUF, 30-59.
  • Viennot L. 2008. Prises de décision dans l’enseignement des sciences physiques : non-séparabilité du contenu et de la méthode. In C. de Hosson et A. Robert, Actes du 19 Mars 2008, Intelligence des contenus et méthodes d’enseignement. Revue de l’UFR de l’Ecole Doctorale ED 400, Université Paris Diderot,  57-71.
  • Viennot L. 2008. La physique dans la culture scientifique. Quelle place pour le raisonnement? In L. Viennot (Ed.) Didactique, épistémologie et histoire des sciences – Penser l’enseignement. Collection Sciences, histoire et société, Paris : PUF. 2008, 213-236.
  • Viennot L. 2008. Epistémologie, histoire des sciences et didactique: une progression mutuellement étayée. In L. Viennot (dir.) Didactique, épistémologie et histoire des sciences – Penser l’enseignement. Collection Sciences, histoire et société, Paris : PUF. 2008, 1-7.
  • Viennot L. 2007. Attracting students toward physics: a question of topics? In R. Jurdana-Sepic, V. Labinac, M. Zuvic-Butorac, A. Susac (Eds.) Frontiers of Physics Education, GIREP-EPEC Conference, Opatija, Croatia, Rijeka: Udruga Zladni Rez, 34-43.
  • Viennot L. 2005. “Teaching rituals and students’ intellectual satisfaction: What can we do?”. Word View on Physics Education in 2005, ICPE International Conference Physics Education, University of New Delhi, (Miranda House, convener Pratibha Joly),   London: World Scientific Publishing Co
  • Viennot L. 2005. “Physics in sequence, physics in pieces?”, International Physics Education Conference “What Physics should we teach?” (International Commission on Physics Education et South African Physical Society, University of Natal, Durban). University of South Africa Press: Diane Grayson (Ed.), 77-91.
  • Viennot L. 2004. Spotlighing a content for teaching: What physics education brings to teacher training. In Michellini, M. (Ed.): Quality Development in Teacher Education and Training, GIREP book of selected contributions of the Second International GIREP Seminar, Udine (2003), Udine: Forum, Editrice Universitaria Udinese, 34-43.
  • Viennot L. 2004. The design of teaching sequences in physics - Doppler and Römer. In Research on Physics Education, Proceedings of the International School of Physics Enrico Fermi (Italian Society of Physics), Course CLVI, Societa Italiana di Fisica, Bologna, 521-532.
  • Viennot L. 2004. The design of teaching sequences in physics-Can research inform practice? Lines of attention. Optics and solid friction. In Research on Physics Education, Proceedings of the International School of Physics Enrico Fermi (Italian Society of Physics), Course CLVI, Societa Italiana di Fisica, Bologna, 505-520.
  • Viennot L. 2004. The design of teaching sequences in physics-What and how to evaluate? In Research on Physics Education, Proceedings of the International School of Physics Enrico Fermi (Italian Society of Physics), Course CLVI, Societa Italiana di Fisica, Bologna, 533-553.
  • Viennot L. 2003. Introduction de l’ouvrage: Enquête sur le concept de causalité, L. Viennot & C. Debru (Eds.), Paris : PUF, 1-5.
  • Viennot L. 2003. Analyse de systèmes physiques: raisonnement commun, relations fonctionnelles, chronologie et causalité. In Enquête sur le concept de causalité, L. Viennot & C. Debru (Eds.), Paris : PUF, 7-29.
  • Viennot L. 2003. Relating research in didactics and actual teaching practice: impact and virtues of critical details. In Psillos et al. (Eds) , (ESERA meeting 2001 in Thessaloniki), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 383-393.
  • Besson U., Viennot L. & Lega J. 2003. A mesoscopic model of liquids for teaching fluid statics. In Psillos et al. (Eds): Science Education Research in the Knowledge Based Society, (ESERA meeting 2001 in Thessaloniki), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 221-229.
  • Viennot L. 2001. Physics Education Research: Inseparable Contents and Methods- The part played by Critical Details. In M. Athee, O. Björkqvist, E. Pehkonen & V. Vatanen (Eds): Research on Mathematics and Science Education, Institute for Educational Research, University of Jyväskylä, 89-100.
  • Colin P. & Viennot L. 2001. Two models in optics. Anticipating teachers’ reactions, In: Physics Teacher Education beyond 2000, Selected contributions, R. Pinto & S. Surinach (Eds). Paris: Elsevier, 197-200.
  • Viennot L. 2001. Anticipating Teachers’ Reactions to Innovative Sequences: Examples in Optics. In: Physics Teacher Education beyond 2000, Selected contributions, R. Pinto & S. Surinach (Eds). Paris: Elsevier, 65-72.
  • Besson U., Lega J. & Viennot L. 2001. Using anchoring conceptions for teaching statics of fluides. In Physics Teacher Education Beyond 2000, Selected contributions to International Conference :  GIREP 2000 in Barcelona, R. Pinto and R. Surinach (Eds) , Paris : Elsevier, 281-284
  • Viennot L. 1998. Comment on « Students’ conceptions and problem solving in mechanics » by L. McDermott. In A. Tiberghien; E.-L. Jossem, and J. Barojas (Eds): Connecting Research in Physics Education with Teacher Education http://iupap-icpe.org/
  • Viennot L. 1998. Introduction to Section C: Students’ knowledge and learning.  In A. Tiberghien; E.-L. Jossem, and J. Barojas (Eds): Connecting Research in Physics Education with Teacher Education http://iupap-icpe.org/
  • Viennot L. 1998. Experimental facts and ways of reasoning in thermodynamics: learners’ common approach. In A. Tiberghien; E.-L. Jossem, and J. Barojas (Eds): Connecting Research in Physics Education with Teacher Education http://iupap-icpe.org/
  • Viennot L. 1995. The contents of physics Essential elements, common views. In C. Bernardini, C. Tarsitani & M. Vicentini (Eds.) Thinking Physics for Teaching New York: Plenum Press, 67-76.
  • Viennot L., Rozier S. 1994. Pedagogical outcomes of research in science education. In "The Content of Science: a constructivist approach to its teaching and learning", P. Fensham, R. Gunstone & R. White Eds, The Falmer Press, London, 237-254.
  • Viennot L. 1991. Students' ideas and common experience: a direct link? In Aufsätze zur Didaktik des Physik, Festschriff zum 65 Geburtstag von Walter Jung, H Wiesner (ed), Franzbecker, Frankfurt Am Mein, 267-273.
  • Viennot L. 1988. Tendance à la réduction fonctionnelle: obstacle au savoir scientifique et objet de consensus. In Construction des savoirs. Obstacles et conflits., N. Berdnaz et C.Garnier eds., CIRADE, Université du Québec, Montréal, 84-92.
  • Viennot L. 1988. Tendance au contournement des conflits chez les enseignants. In Construction des savoirs: Obstacles et conflits., N. Berdnaz et C. Garnier (Eds.), CIRADE, Université du Québec, Montréal, 117-129.
  • Closset, J.L., Viennot, L. 1984. Contribution à l’étude du raisonnement naturel en physique. In Les représentations , B. Schiele et C . Belisle (Eds.), Communication Information Vol. 6 Nos 2-3, 399-420.
  • Maury L., Saltiel E., Viennot L. 1978. Etude de la notion de mouvement chez l'enfant à partir des changements de référentiels. Physics in schools. Taylor and Francis, London, 319-325.

Articles dans revues nationales à comité de lecture (ACLN)


  • Planinsic, G., Viennot, L. & Haagen-Schützenhöfer, C. 2015. Sonnenschatten und farbige Schatten, Praxis der Naturwissenschaften Physic in der Schule  5(64), 21-25.

  • Viennot, L. 2015. Ascension capillaire : quand le verre semble « hisser » le liquide, Le Bup (Bulletin de l’Union des Physiciens), 977, 1201-1212
  • Viennot, L. & Mueller, A. 2013. MUSE@ICPE-EPEC and ESERA, A workshop about selective absorption of light, News, Physics Education 48(6), 700-701.
  • Viennot L. 2012. Newton's laws: a very persistent consistency, Physics Education  47, 595-598.
  • Viennot L. 2011. Els molts reptes d’un ensenyament de les Ciències basat en la indagació: ens aportaran múltiples beneficis en l’aprenentatge? Ciencies 18, Barcelona : Crecim, 22-36  http://crecim.uab.cat/revista_ciencies/
  • Viennot L. 2010. Les raisonnements communs en physique : comment mieux maîtriser leur impact sur l’apprentissage ? Université de Provence : Skholê – Dix ans d’ARDIST, 16, 75-84.
  • Viennot L. 2010. Le poids de l’air, le choc des molécules : quel rapport ? Bulletin de l’UDPPC 104 (922), 263-268.
  • Viennot L. 2007. La physique dans la culture scientifique: entre raisonnement, récit et rituels, Aster n° spécial « Science et récit », N°44, 23-40.
  • Viennot L. 2005. La transmission des valeurs de la science, Science et Avenir, hors série n° 144, 35.
  • Colin P. & Viennot L. 2003. Géométrie, phase, cohérence: questions d’optique, Bulletin de la Société Française de Physique n° 137, 30 et http://sfp.in2p3.fr (18p.).
  • Leroy J.L. & Viennot L. 2003. Doppler et Römer: physique et mathématique à l’oeuvre. Bulletin de l’Union des Physiciens, n° 859, 1595-1611.
  • Viennot L. 2002. La physique naïve, entretien avec Laurent Mayet. Science et Avenir, n° hors série 132, 8-11.
  • Rigaut M. & Viennot L. 2002. Réduire le théorème du centre d’inertie: jusqu’où? Bulletin de l’Union des Physiciens, 841, 419-426.
  • Besson U., Viennot L. & Lega. J. 2002. Presion y estatica de los fluidos: un inicio de modelizacion. Alambique IX (31) :La ensenanza de las ciencias en secundaria en Europa, 34-46.
  • Besson U., Viennot L. & Lega J. 2001.  Pression et statique des fluides : un début de modélisation. Bulletin de l’Union des Physiciens 834, 825-840.
  • Viennot L. 1994. Fundamental patterns in common reasoning: examples in physics. TD, 12 (2), Utrecht, 89-103.
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  • Rozier S. Et Viennot L. 1989. Students' reasoning in thermodynamics. TD  Utrecht, 8, 1, 3-18.
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  • Viennot L. 1982. L'action et la réaction sont-elles bien égales et opposées? Bulletin de l'Union des Physiciens, n° 640, 479-485.
  • Closset J.L., Fauconnet S., Saltiel E. & Viennot L. 1982. Research in education at the University of Paris 7, Problem Solving, Franklin Inst. Press.
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  • Viennot L. 1979. Le raisonnement spontané en dynamique élémentaire, Mélanges didactiques. Les cahiers de Fontenay n° 16, 35-59.
  • Maury L., Saltiel E., Viennot L. 1977. Etude de la notion de mouvement chez l'enfant à partir des changements de référentiels. Revue Française de Pédagogie, 40, 15-25.
  • Viennot L. 1976. Intuition et formalisme en dynamique élémentaire. Bulletin de l'Union des Physiciens, 587, 49-84.
  • Viennot L. 1976. Mouvement et force chez les étudiants de premier cycle universitaire. Le pendule simple. Encart pédagogique du bulletin de la SFP. II, 77-84.
  • Viennot L. 1975. Sens physique et raisonnement formel en mécanique élémentaire, II: forces d'inertie. Encart pédagogique du bulletin de la SFP. II, 59-66.
  • Viennot L. 1974. Sens physique et raisonnement formel en mécanique élémentaire. Encart pédagogique du bulletin de la SFP. II, 35-46.
  • Malgrange J.L., Saltiel E. & Viennot L. 1973. Vecteurs, scalaires et grandeurs physiques. Encart pédagogique du bulletin de la SFP, Janvier, 3-13.

Dernières conférences invitées, séminaires, tables rondes, en France

 

  • Viennot, L. 2016. Cohérence et modélisation en dynamique les schémas éclatés, Séminaire national IGEN-IPR, Le Mans, 21 Novembre 2016.
  • Viennot, L. 2016. Développements conceptuels et critiques, en physique: à la recherche de cohérence, conférence invitée, Journées nationales de l'ARDIST, 30 Mars-1r Avril, Lens. 

  • Viennot L. &  Décamp N. 2016. Formation à l'analyse critique en physique La part de la structuration conceptuelle. Colloque WIMS (Web Interactive Multipurpose Server) Outil de pédagogie innovante, 27-29 Juin 2016, Annecy 
  • Viennot L. &  Décamp N. 2016.Concept et critique Lignes enchevêtrées des dynamiques d'apprentissage en physique, conférence aux journées Complexité /désordre, Université Paris Diderot, 28-29 Janvier 2016.
  • Décamp N. & Viennot L. 2015. Co-développement de la structuration conceptuelle et de l'attitude critique chez de futurs enseignants Le cas du carbonne 14 , Séminaire LDAR, Université Paris Diderot.
  • Viennot L. 2015. Attitude critique et structuration conceptuelle Exemples à l'université et au collège Journée nationale collège, UdPPC, 28 Mars 2015, Paris.
  • Viennot L. 2015. Désordre, potentiel critique et seuil de compréhension dans l’apprentissage de la physique, conférence aux journées Complexité /désordre : adaptation, localisation, Université Paris Diderot, 22-23 janvier 2015.
  • Viennot L. 2014. L’EIST et la suite: risques et urgences , intervention à la Table Ronde l’Enseignement Intégré des Sciences et des Technologies(EIST), Colloque national AFP/SVT et CFEED, Université Paris Diderot : L’enseignement scientifique à l’épreuve du socle commun.
  • Viennot L. 2014. Le multiplicatif dans les sciences physiques L’interaction lumière-matière Journée nationale collège, UdPPC, 5 Avril 2014, Paris.
  • Viennot L. 2013. Réduction conceptuelle et cohérence dans l’initiation aux sciences physiques  Le cas de la gravitation  Journée nationale collège, UdPPC, 1r Avril 2014, Paris.

Document sur internet : le projet MUSE

Published by the MUSE group (More Understanding with Simple Experiments) in the Physics Education Division (PED) of the European Physical Society (EPS) http://www.eps.org/, education, MUSE

  • Viennot L.  & Décamp, N. 2014. Which side to put the survival blanket? Analysis and suggestions for activities with students.
  • Viennot, L., Mueller, A., Planinsic, G. & Sassi, E.  2013. Colour phenomena and selective absorption: the role of thickness of absorbing medium, activity sheets, invited workshop ESERA, Nicosie (August 2013).
  • Viennot, L., Planinsic, G. & Sassi, E. 2012. Colour phenomena: the role of absorption, activity sheets, workshop EPEC-ICPE, Istanbul (Sept.2012).
  • Viennot, L. & De Hosson, C. 2012. Colour phenomena and partial absorption.
  • Viennot, L. 2011. Floating between two liquids.
  • Planinsic, G. & Viennot, L. 2011. Jets and inverted jets: a matter of differences.
  • Planinsic, G., Ucke, C. & Viennot, L. 2011. Holes in a bottle filled with water: which water jet has the largest range?
  • Planinsic, G. & Viennot, L. 2010. Shadows: stories of light.
  • Viennot, L., Planinsic, G., Sassi, E. & Ucke, C. 2009. Various experiments involving fluids statics.
  • Viennot, L. & Planinsic, G. 2009. The siphon: a staging focused on a systemic analysis.